Monday, May 30, 2011

"Essence of Every Picture is Frame" 「絵にもっとも大事なのはフレームの選びか?エレンの個展」

View of Ellen Goldschmidt Exhibition at Blackfish, 2010
エレンの展示ーギャラリの入り口あたり


One of the more interesting exhibition that I've seen at Blackfish was the one held by Ellen Goldschmidt last year. In this exhibition she questioned the importance of frame to a picture and then attempted to extend the expressiveness of each painting by drawing an appropriate frame for them.

At first hearing that Ellen was going to draw a frame on the wall for her paintings, I was bit skeptical thinking this is going to be quite a gimmicky exhibit. After seeing the works being hung and frames drawn, and listening to Ellen's explanation, I was impressed. Drawn frames of various shapes and styles did add another dimension to the paintings. I n addition they were quite cleverly thought out, and visually, very fresh.

私にとって昨年のブラックフィシュギャラリー・画廊での展示で最も興味深かったのはエレン・ゴールドシュメットの作品だった。この展覧会で彼女は絵にとってのフレームの大切さを語った。さらにその絵の表現力をチョークで描いたフレームでさらに強めようとした。

私は最初彼女が壁にガクブチを描くと聞き安っぽい冗談のように思い不安だった。しかし彼女が作品を展示しガクブチを描き、説明した後、かなり感動した。壁に描いた様々な類のフレームはそれぞれの絵の表現力を強め、ビジョール的にも新鮮に感じ、上手く考えてあると思った。



View of Ellen Goldschmidt Exhibition at Blackfish, 2010
エレン・ゴールドシュメットの作品展


"Oh" acrylic on canvas (12"x12") with charcoal drawn frame (111"x29"x variable) 2010
作品「オー」 キャンバスにアクリルとチョークのフレーム

Right above letter block H is a dead bee. Ellen apparently design the frame to emphasize the point that people like to keep distance from death; hence the long string that separates the work from viewers.

「H]の文字が描かれている上に蜂が死んでいる。この作品のフレームをこのようにデザインし描いた理由は「死を人々は避けるからこのように遠く、はなれたような形で表した」とエレンは述べた。



Most of her paintings were simple and had a symbolical elements that were further stated by the shape of drawn frame. According to Ellen, it was while working on acrylic piece, "Offering" (below) that she came up with idea of drawing a frame. The work she thought might look well in an elaborate medieval frame, and came up with the design below. As with others, she drew the frame for this piece in charcoal after initial hanging.

今回のエレンの絵画はわりかしシンプルで構成されているよう。絵のシンボル的な分はさらにチョークで描いたフレームの形でさらに深めている。彼女の話では「Offering(捧げ物)」の作品を描いている時、中世期のころのような形のフレームがこの作品にもっとも合うのではと思い’、フレームを壁に描いたドローイングで表すアイデアが浮かんだらしい。


"Offering" 39.25"x36.5" (including frame) 2010, acrylic with charcoal on wall
「捧げ物」


"Untitled ( mirror, window, spheres ) painting size 18"x18", with frame- 51.5"x 27.5"
無代(鏡、窓, 球)

With untitled piece (mirror, window, spheres), Ellen played with the window image by framing it with mirror shaped frame. 無題(鏡、窓、球)の作品では窓が描かれており、そのイメージをさら鏡のイメージのフレームで描き、強めた。



According to Ellen, "Arabesquary" is a homage to arabesque where she has Arabian like letters painted on top with Matisse's arabesque motifs below. All further emphasized with a drawn frame with curvilinear lines.  

エレンによると"Arabesquary"の作品にはアラベスクについて捧げるの意味が含まれている。アラビアらしい文字が絵の上部分に描かれていていて、アラビアに影響されたフランス画家のマチスらしいカーブの多いパターンが絵の下の部分に描かれている。


"Arabesquary" acrylic with charcoal drawn frame on the wall, 2010
size with frame54.25"x41.5"

作品「アラベスクゥエリィ」











I.E.D. (Improvised Explosive Device) with frame 123"x34"x variable
作品「I.E.D」

Above "I.E.D" piece appears to be a self portrait, and appropriate enough she being a painter, has her frame drawn in shape of brush. As with other works visual effect for me is stunning.
上の作品は肖像画のよう。エレンは絵描きだからこの作品を筆の形のフレームで囲むのはもっともらしく思える。

In conclusion this exhibition does make me think about what role the frame and in case of sculpture, bases play in artwork. I think it varies from piece to piece. In these Ellen's works, I felt most of the artwork were kept simple so that the frames had almost equal say in expressing the subject matter as painting they contained. Even if paintings are complex though, the selection of frame it seems is very important in controlling the effectiveness of work. This is something most artists are aware of , but Ellen's exhibition, I feel made me realize even more the extent I could further my work by being equally creative with frame and in my work, sculpture, the bases.

終わりにこのエレンの個展、フレーム(彫刻では台)が美術の作品にどのような役をもう一度考えさせた。 私に言わせればおそらく絵によってだろう。今回のエレンの作品の絵はわりかし簡単で壁に描いたフレームは作品とほぼ同じくらい、内容の表現に役たっただろうと私は思った。 ではもっと複雑な絵の場合どうだろう。この展示で見た派手なフレームの型でもなくても絵を効果に表すにはフレームの選びはやはり大事なことだ。ほとんどの芸術家はもちろんこのことを知っているが、エレンの個展はこのことをもっと私などに自覚させ、またフレームや台の選びにより、もっと絵や彫刻をパワーアップできることを語ってくれたように思った。



1 comment: